درمان زخم بستر در سالمندان

درمان زخم بستر در سالمندان از مهمترین دغدغه افراد مراقبت کننده است. زخم بستر به دلیل خوابیدن و فشار طولانی مدت به یک ناحیه از پوست ایجاد می‌ شود و می‌ تواند بافت‌ های پوستی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به عفونت های حاد شود. این عفونت ها می توانند به مرور به عمق پوست نفوذ کرده و منجر به مشکلات جدی تر شوند. برای کاهش این نوع نگرانی ها می توانید با یک مرکز پرستاری شناخته شده و معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت اعزام پرستار و پزشک جهت درمان زخم بستر در سالمندان تماس بگیرید. اگر این کار به سرعت انجام نشود، می‌ تواند مشکلات متعددی برای سالمند و دیگر اعضای خانواده به همراه به وجود آید. این مقاله با هدف بررسی زخم بستر در سالمندان نحوه درمان و پرستاری آن نگارش شده و سعی شده به تمام سوالات شما در این زمینه به خوبی پاسخ دهد تا از این طریق به کاهش نگرانی های شما و حفظ بهتر سلامت سالمند کمک شود. پس با ما همراه باشید.

تماس بگیرید
مشاوران ما در مرکز خدمات پرستاری تهران درمان آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان در مورد درمان زخم بستر در سالمندان به شما مشتریان عزیز می باشند.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان تهران درمان، فرم زیر را پر کنید. (ما نگرانی شما را درک می کنیم و فوری تماس می گیریم)

تلفن تماس با مرکز پرستاری تهران درمان: 02177530617 و 02177531124

زخم بستر سالمندان و پرستاری آن

سالمندان به دلیل سن بالا، نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند، به خصوص اگر به بیماری خاصی نیز مبتلا شده و مجبور باشند، مدت طولانی در بستر بمانند. این می تواند به مشکلات دیگری مانند زخم بستر منجر شود. سن عامل مهمی در تسریع و بهبود زخم ها است. اگرچه در افراد مسن نیز مانند دیگران بیشتر زخم ها التیام می یابند، اما روند بهبود آنها کندتر است و تمام مراحل بهبود زخم تحت تأثیر قرار می گیرد، زیرا واکنش بدن نسبت به بهبود زخم به دلیل کاهش تولید کلاژن کمتر می شود و در نتیجه بازسازی محل زخم با تاخیر خواهد بود.  بیماری‌ هایی که بر بهبود زخم تأثیر می‌ گذارند، مانند دیابت در افراد مسن شایع‌ تر است و نسبت به جوان تر ها تأثیر نامطلوب بیشتری بر روند  بهبودی دارد. بنابراین، در افراد مسن، مشکلات پزشکی باید با سرعت و دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند تا حداکثر بهبودی حاصل شود.

زخم بستر یک مشکل جدی در میان سالمندان است. این می تواند با کیفیت مراقبتی که فرد دریافت می کند مرتبط باشد. اگر فردی که بی حرکت در بستر باشد، چرخانده نشود، در وضعیت درست قرار نگیرد و از تغذیه و مراقبت پوست خوبی برخوردار نباشد، زخم بستر شدت و وسعت بیشتری پیدا خواهد کرد. افراد مبتلا به دیابت، مشکلات گردش خون و تغذیه نامناسب در معرض خطر بیشتری قرار دارند.  درمان زخم بستر در سالمندان باید توسط یک پرستار سالمند حرفه‌ ای به طور منظم و مداوم انجام شود. یک پرستار مجرب با دقت و مهارت زخم را شستشو داده و ضدعفونی و پانسمان می کند. برنامه تغذیه ای، دارویی و مراقبت پوستی را به بهترین شکل اجرا می نماید.

آیا زخم بستر خطرناک است؟

آیا زخم بستر خطرناک است؟

به دلیل عدم خون رسانی صحیح به پوست زخم بستر ایجاد می شود. در ابتدا پوست بر اثر زخم بستر قرمز و دردناک شده و به مرور  کبود می شود. اگر درمان زخم بستر سالمندان به موقع انجام نشود، منافذ پوست باز شده و شروع به عفونت می‌ کنند. این عفونت می‌ تواند تا عضله و استخوان پیش برود. زخم بستر اغلب در ناحیه باسن، پشت پا، اطراف شانه ها، کناره های زانو، لاله گوش، پشت کمر، پشت استخوان های ستون مهره ها ایجاد شود. درمان زخم بستر در سالمندان اگر با سرعت انجام نشود، خطراتی را به همراه دارد. خطرات زخم بستر در سالمندان به شرح زیر است:

  • عفونت های ناشی از زخم بستر می تواند باعث تب و لرز شدید شود. این برای سالمندانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یک شرایط حاد و خطرناک محسوب می شود.
  • اگر درمان زخم بستر در سالمندان به سرعت انجام نشود، عفونت در بدن پخش خواهد شد و این با ضربان قلب سریع، گیجی، ضعف عمومی و نوسان در فشار خون همراه است.
  • عفونت ناشی از زخم بستر با نفوذ به لایه های عمیق پوست، منجر به ایجاد سلولیت خواهد شد.
  • استئومیلیت (عفونت استخوان)
  • گانگرن، سپسیس (عفونت خون)
  • فاشئیت نکروزان (باکتری های گوشت خوار)

آیا زخم بستر واگیردار است؟

افرادی که از سالمندان مبتلا به زخم بستر مراقبت می کنند، نگران هستند و می خواهند بدانند آیا زخم بستر واگیردار است یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت زخم بستر مسری نیست. فقط افرادی که  بی حرکت هستند، مستعد ابتلا به آن می باشند. همانطور که گفته شد، فشار طولانی‌ مدت ناشی از بی‌ حرکتی است که باعث قطع جریان خون به قسمت‌هایی از بدن می شود، بنابراین مطمئن باشید، شما در صورت مراقبت از بیمار یا سالمند به آن مبتلا نخواهید شد.

آیا زخم بستر واگیردار است؟

روش پیشگیری از زخم بستر در پرستاری سالمند

آنچه که از درمان زخم بستر در سالمندان مهم تر است، پیشگیری از ابتلا به این عارضه پوستی است. جهت پیشگیری از زخم بستر در پرستاری سالمندان نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • حداقل هر دو ساعت یکبار موقعیت و وضعیت بدن سالمند را تغییر دهید.
  • مناطق در معرض خطر را با بالشتک اضافی محافظت کنید. قرار دادن بالش بین پا ها در رختخواب، استفاده از روکش های مخصوص تشک، یا بالشتک کردن صندلی چرخدار، فشار را در طول زمان کاهش می دهند و می توانند جهت پیشگیری و حتی درمان زخم بستر در سالمندان مفید باشند. 
  • بررسی های منظم پوستی نواحی در معرض خطر را روزانه انجام دهید.
  • پوست را نرم و عاری از رطوبت اضافی نگه دارید. استفاده از لوسیون ها و کرم های مناسب می تواند پوست را نرم و انعطاف پذیرتر کند.
  • وعده های غذایی مغذی حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی را برای سالمندان در نظر بگیرید.
  • روزانه بدن سالمند را با روغن زیتون ماساژ دهید.
  • مراقب باشید، لباس بیمار به ویژه در محل تماس او با بستر چروک نشود، زیرا این باعث می شود خون رسانی به پوست کم شده و زخم بستر به مرور ایجاد شود.
  • از کشیدن و سر دادن سالمند با شدت روی بستر خودداری کنید.

 بهترین و سریعترین درمان زخم بستر سالمندان

درمان زخم بستر در سالمندان با توجه به میزان و شدت نوع زخم صورت می گیرد. راهکارهای زیر منجر به تسریع درمان زخم بستر در سالمندان خواهند شد:

  • استفاده از پانسمان های مرطوب باعث پوشش دهی مناسب زخم شده و از ورود میکروب ها به درون زخم جلوگیری می کنند. این باعث می شود تا محیط مساعد تری برای درمان زخم ایجاد شود. 
  • مصرف ویتامین C، A و قرص روی به بهبود و التیام بهتر و سریع تر زخم ها کمک می کند.
  • آنتی بیوتیک های تجویز شده از پزشک باید مرتب و سر ساعت مصرف شوند.
  • استفاده از تشک های مخصوص مانند تشک مواج و بالش جهت کاهش فشار روی زخم بسیار موثر است.
  • شستشوی روزانه، از بین بردن بافت های مرده، پانسمان و تمیز نگه داشتن محل آسیب دیده نیز به درمان زخم بستر در سالمندان بسیار کمک خواهد کرد.

بهترین پماد برای زخم بستر سالمندان

در کنار راهکار های توصیه شده برای درمان زخم بستر در سالمندان، استفاده از پمادهای ترمیم کننده مانند پماد آلفا نیز توصیه می شود. این پماد علاوه بر خاصیت ترمیم کنندگی که دارد به کنترل و پیشگیری از عفونت نیز کمک می‌کند. پماد کالاندولا، کرم اسکار رژودرم و… نیز برای این منظور توصیه می شود. شما با مراجعه به پزشک می توانید بنا بر نیاز بیمار خود بهترین پماد را برای او تهیه کنید. اگر به دنبال درمان زخم بستر در سالمندان هستید، بهتر است با یک مرکز خدمات پرستاری مطمئن و حرفه ‌ای در این زمینه تماس حاصل نمایید. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن کادری مجرب و حرفه ای از پرستاران و پزشکان شما را در بهبود و درمان زخم بستر سالمندتان یاری می کند.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content