شستشوی گوش

شستشوی گوش در منزل

پس از تماس شما با کارشناسان مرکز و مشاوره تلفنی، در صورت نیاز از شما خواسته میشود داروهای خاصی را تهیه کرده و تا چند روز در گوش بیمار بریزید سپس پزشک مرکز، طبق برنامه ریزی قبلی به منزل مددجو اعزام می شود و اقدامات لازم جهت شستشوی گوش را در منزل انجام می دهد.

قیمت خدمات شستشوی گوش در منزل توسط پزشک

برای استعلام قیمت می توانید با کلیک روی تصویر زیر از مشاوره رایگان و تعیین قیمت دقیق توسط کارشناسان ما بهرمند شوید؛ کارشناسان ما صبورانه شنوای شرایط شما هستند و با بهترین تعرفه و کیفیت، خدمات را در زمان مورد درخواست شما به دور از دغدغه تردد و انتظار طولانی نوبت در مطب، کلینیک و بیمارستان، در محیط امن و راحت خانه ارائه میکنند.

مشاوره تلفنی شستشو گوش
تلفن ویزیت متخصص گوش در منزل

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید. (ما نگرانی شما را درک می کنیم و فوری تماس می گیریم)

حوزه خدمات رسانی: تهران

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 تماس حاصل نمایید

آشنایی بیشتر با چگونگی شستشوی گوش در منزل

گوش علاوه بر عملکردی که برای شنوایی ایفا می‌کند، وظایف مهم دیگری نیز دارد و به دلیل ارتباط با حلق و بینی به مراقبت نیاز دارد. یکی از عملکردهای حفاظتی گوش، تولید موم و جرم هایی است که در حالت عادی برای سلامت و حفاظت از گوش لازم هستند.

اما شستشوی گوش در منزل به صورت صحیح چگونه امکان پذیر است؟ آیا همه افراد باید شستشو گوش را مرتب انجام دهند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، خواندن مطالب زیر به شما توصیه می گردد. در این مقاله همه آنچه که باید در مورد شستشوی گوش در منزل بدانید، فراهم شده است.

گوش دارای اعصاب حسی است که هر کدام از آن ها نقش متفاوتی را ایفا می نمایند. گوش نه تنها عضو شنیداری است بلکه در حفظ تعادل و کنترل بدن نیز نقش اساسی دارد. بنابراین مراقبت و حفظ سلامت گوش به عنوان یکی از اعضای مهم بدن، بسیار مهم است. برخی از افراد برای مراقبت و تمیزی گوش خود، مرتبا از گوش پاک کن پنبه ای استفاده می کنند و آن را جزو وسایل بهداشتی ضروری در خانه می دانند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که از این روش جهت تمیز کردن گوش، پیروی می کنید، باید قبل از هر چیز در مورد راهکارهای تمیز کردن  و شستشوی گوش در منزل آگاهی لازم را داشته باشید تا با کمترین میزان آسیب، بتوانید از این عضو حیاتی و حساس مراقبت نمایید.

علاوه بر این، ممکن است به دلیل ورود اجسام خارجی یا حشرات به گوش، لازم باشد تا برای جلوگیری از آسیب به اندام های داخلی گوش و جلوگیری از آسیب دیدن پرده گوش و شنوایی، عمل شستشوی گوش انجام شود.

شستشوی گوش در خانه

قبل از اینکه بخواهیم به شستشوی گوش در خانه بپردازیم، باید علت و هدف از آن را بدانیم. کانال و پرده گوش بسیار حساس است. تجمع جرم گوش می تواند به مرور زمان به ساختار گوش آسیب برساند. این حالت می تواند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. از بین بردن جرم اضافی گوش، از طریق شستشو و ساکشن گوش در منزل، یک راه مطمئن برای به حداقل رساندن خطر آسیب به گوش و اختلال شنوایی، است. گاهی در اثر شرایط مختلف ممکن است اجسام خارجی و ریز همانند غذا، حشرات یا سنگریزه و گرد و غبار، به داخل مجرای گوش راه پیدا کنند. در این موارد، هدف از شستشوی گوش فوری و اورژانسی، حذف این ضایعات از داخل گوش و حفظ پرده گوش از خطرات ناشی از این اجسام مزاحم است.

هدف از شستشوی گوش در منزل چیست؟
شست شو گوش در خانه توسط متخصص

شستشوی گوش در منزل توسط پزشک

به دلایل مختلف ممکن است تولید جرم گوش بیش از اندازه باشد یا اختلالی در آن ایجاد شده باشد. در این هنگام به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد تا گوش، مورد شست و شو قرار گیرد. شستشوی گوش معمولا در کلینیک و مطلب انجام می‌شود ولی برخی از افراد سالمند یا بیمار ممکن است ترجیح دهند این خدمات را در منزل دریافت نمایند. شستشوی گوش به دلیل حساس بودن آن باید توسط پزشک یا پرستار با تجربه و آموزش دیده انجام شود.

شستشوی گوش چگونه انجام می شود؟

 تجمع زیاد جرم گوش و عدم پاکسازی بموقع و صحیح آن می‌تواند باعث بروز علائم زیر در شخص شود:

  • کم شدن شنوایی
  • گیجی
  • درد گوش
  • خارش گوش
  • تورم گوش
  • سوزش گوش
  • وزوز گوش

رفع انسداد مجرای گوش

شستشوی گوش توسط افراد متخصص، با استفاده از انواع مایعات بی ضرر صورت میگیرد. مایعات با استفاده از یک سرنگ درون گوش ریخته می شود. گاهی ممکن است به جای سرنگ از کیت حذف جرم گوش، استفاده شود. افراد متخصص و کاردان در تیم تخصصی تهران درمان، برای شروع شستشوی گوش در منزل، ابتدا محلول شستشوی گوش را به دمای بدن رسانده تا از عوارض جانبی مانند سرگیجه جلوگیری کنند. هر محلولی که وارد گوش می شود باید حدود 15 تا ۳۰ دقیقه در حالی که سر به یک طرف خم شده، در گوش باقی بماند.برای این منظور بهتر است، جهت استفاده از خدمات شستشوی گوش در منزل، این اقدام توسط افراد کارآزموده انجام شود. به طور معمول از محلول های زیر برای شستشوی گوش  استفاده می شود:

تخلیه جرم گوش

آب نمک

از آب نمک می توان به عنوان قطره گوش برای نرم کردن و حذف جرم اضافی موم گوش استفاده کرد. برای این منظور باید، محلول آب نمک به مدت سه تا پنج دقیقه در گوش باقی بماند و سپس گوش را رو به سمت پایین قرار داده تا محلول نمکی تخلیه شود و در انتها گوش و موم موجود در مجرای گوش خارجی با یک پارچه نرم تمیز می شود.

پراکسید هیدروژن

 پراکسید هیدروژن، هم بعنوان یکی از محلول های مناسب پاکسازی گوش، جهت شستشو استفاده می شود. این محلول نیز می تواند جرم گوش را نرم کند. تا زمانی که پرده گوش کاملاً دست نخورده باشد، پراکسید هیدروژن به طور کلی ایمن و مؤثر در نظر گرفته می‌شود، اگرچه برای برخی بیماران ممکن است تحریک کننده باشد.

محلول جوش شیرین

از جوش شیرین برای ضدعفونی کردن بسیار استفاده می‌ شود، زیرا بی کربنات موجود در آن قادر است با انواع باکتری ها و قارچ ها مبارزه کند. اگر از این محلول برای شستشوی گوش در خانه مورد استفاده قرار میدهید، باید مقداری کمی از آن بصورت محلول تبدیل شود؛ یعنی چند قطره از محلول در داخل گوش ریخته شود. ده دقیقه صبر کنید و سپس چند قطره آب گرم در گوش چکانده شود تا مواد شستشو دهنده از گوش همراه با پاکسازی، بیرون شوند. برای خارج شدن مواد، بهتر است سر را به جلو و به حالت مایل، خم کنید. 

روغن معدنی

روش دیگری برای شستشو گوش در خانه توسط افراد کاردان، وجود دارد و آن استفاده از روغن معدنی است. با ریختن چند قطره روغن معدنی می توان مانع تجمع جرم گوش شد و آن را راحت تر از بین برد. برای این کار کافیست، چند قطره روغن معدنی در گوش استعمال شود. تکرار و استمرار این عمل در مدت چند روز، باعث میشود با نرم کردن چربی و جرم گوش، به خارج شدن بهتر و سریعتر آن کمک شود.

سرکه و الکل طبی

محلول سرکه و الکل طبی باعث می‌شود تا جرمی که به دلیل چربی و آلودگی ها در گوش ایجاد شده، به مرور خارج شود.

هشدار استفاده از روش های غیر اصولی برای تمیزی گوش

توصیه می شود به هیچ عنوان از روش های تهاجمی و مخاطره آمیز زیر، بعنوان درمان خانگی تخلیه جرم و کثیفی از گوش، استفاده نگردد.

شمع گوش

استفاده از شمع گوش با وارد کردن پارافین بوسیله کاغذ یا پارچه، جهت پاک سازی گوش یک روش نامعتبر و منسوخ بوده و خطرات زیادی را برای مجاری گوش داخلی ایجاد میکند. از جمله عوارض ناشی از استعمال این ماده داغ عبارتند از:

  • وزوز گوش
  • ناشنوایی
  • سرگیجه
  • التهاب
  • عفونت باکتریایی
  • پارگی پرده گوش
  • آسیب به لاله گوش

 

ابزارهای نوک تیز

بکار بردن و داخل کردن اجسام خارجی و نوک تیز در محیط ظریف و حساس گوش، در برخی موارد نه تنها به خروج مواد مومی گوش کمکی نمیکند، بله باعث فشردگی و سخت تر شدن دسترسی به آن میشود و میتواند مخاطرات جبران ناپذیری برای سلامت فرد به دنبال داشته باشد که به برخی از آنها اشاره میشود:

  •  خراش پوست مجرای گوش
  • ایجاد عفونت
  • درگیر کردن پرده گوش با واکس گوش
  • احتمال آسیب به لاله گوش

هدف از شستشوی گوش در منزل چیست؟

به طور کلی، هدف از شستشوی گوش، خارج کردن حجم اضافه ای از یک ماده طبیعی مومی شکل موجود در گوش به نام سرومن (cerumen) است که به آن اصطلاحا جرم گوش گفته می شود. وکس یا موم گوش توسط خود گوش، جهت محافظت از گوش در برابر نفوذ اجسام خارجی، تولید می گردد. چنانچه میزان موم گوش، کاهش یابد با علائمی مانند خشکی نواحی داخلی گوش بروز خواهد کرد. سرومن، ذرات کثیف و گرد و غبار را جذب کرده تا به عمق گوش نفوذ نکنند. حرکت ناشی از جویدن غذا توسط فک، باعث انتقال نیرو به گوش شده و در اثر آن، جرم گوش از مجرای گوش به سمت دهانه گوش انتقال پیدا می کند. سرومن گوش، وارد قسمت عمیق کانال گوش نمی شود بلکه در دهانه گوش، بصورت طبیعی خشک می شود. افزایش بیش از حد نرمال جرم گوش، باعث ایجاد احساس ناخوشایند برای فرد شده و ممکن است با اختلالات شنوایی مانند کم شنوایی همراه باشد، در این مواقع می توان با شستشو و ساکشن گوش در منزل و یا مطب پزشک با هدف از بین بردن این جرم زیاد، اقدام کرد.

عوارض زیاد شدن جرم گوش

اگر واکس زرد رنگ یا همان جرم تولید شده در گوش به مدت زیادی در آن تجمع کند، یا حجم تولید ترشح گوش زیاد باشد عوارض مختلفی شامل موارد زیر ایجاد میکند که برای جلوگیری از آن می بایست شستشو و پاک کردن گوش، به صورت اصولی به انجام برسد.

  • سنگینی گوش
  • کم شنوایی تدریجی
  • ایجاد عفونت در گوش
  • درد گوش
  • آسیب دیدن پرده گوش و بخش‌های داخلی آن
  • مشکلات شنوایی
  • اختلال در شدت شنوایی
  • تورم ناحیه گوش
  • سوزش گوش
  • سرگیجه
  • اختلال در تعادل
  • وزوز گوش
زیاد شدن جرم گوش
عوارض ناشی از تجمع بیش از حد موم گوش

آیا شستشوی گوش در منزل با سرنگ درست است؟

شستشوی گوش باعث می‌شود تا مجرای گوش از جرم و آلودگی ها پاک شود. انجام شستشوی گوش در منزل باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. اگر خود می‌خواهید این کار را در منزل انجام دهید باید نکات ایمنی و دستور العمل‌ها را به دقت دنبال کنید تا بدون آسیب یا هر گونه عارضه جدی گوش شما پاکسازی شود. قبل از اقدام برای شستشوی گوش باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر گوش دچار عفونت شده باشد انجام شستشو گوش در منزل با سرنگ، می تواند شدت عفونت را بیشتر کرده و حتی به پرده گوش آسیب برساند. استفاده از قطره های گوش برای رفع عفونت باکتریایی یا قارچی، نرم کردن جرم، کاهش التهاب و درد، باید توسط پزشک تجویز شوند. 

جهت انجام شست و شوی گوش با سرنگ، باید حدود ۲ یا ۳ روز قبل قطره‌های تجویز شده را استفاده کنید تا موم گوش نرم شود. سپس از یک سرنگ حاوی آب جوشیده سرد شده برای شستشو استفاده کنید. سر خود را خم کرده و گوش را کمی به سمت بالا و عقب بکشید. سرنگ را به سمت بالا و پشت گوش وارد کرده و با فشار ملایمی آب را وارد مجرای گوش کنید. این به جداسازی بهتر سرومن کمک خواهد کرد. هر لحظه که احساس دردناکی نمودید باید سرنگ را خارج کنید. در انتها سر خود را خم کرده تا آب اضافی از گوش خارج شود. سپس باید با یک پارچه تمیز اطراف گوش را خشک کنید.

اگر مراحل بالا به دقت دنبال شوند شستشوی گوش در منزل با سرنگ بی خطر خواهد بود، اما برای اطمینان بیشتر لازم است که از یک پرستار یا پزشک متخصص کمک بگیرید.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل
تلفن مشاوره معاینه متخصص گوش در منزل

چه کسانی به مشکل تجمع جرم گوش یا موم گوش دچار می‌شوند؟

معمولا برخی از بیماران یا سالمندان یا افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند ممکن است با این مشکل مواجه شوند. هنگام جویدن غذا، بدن به طور عادی این جرم را از گوش خارج می‌کند ولی به دلیل تولید زیاد و بیش از معمول جرم گوش یا به برخی دلایل دیگر، مانند خوابیدن طولانی یا عوارض مصرف دارویی، ممکن است این اتفاق به درستی رخ ندهد و لازم باشد که کار شستشوی گوش در مطب یا منزل به انجام برسد.

چه افرادی نباید شستشوی گوش را انجام دهند؟

شستشوی گوش در منزل با همه مزایایی که دارد، برای همه افراد توصیه نمی شود. پزشکان متخصص در این زمینه محدودیت هایی را در نظر می گیرند. به عنوان مثال افرادی که جراحی لوله پرده گوش (جراحی تمپانوستومی) و سایر جراحی های حساس مربوط به گوش را انجام داده‌اند، کاندیدای مناسبی برای شستشوی گوش محسوب نمی شوند. اینکه شما می توانید شستشوی گوش در منزل را انجام دهید یا خیر، به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. اگر از هر نوع بیماری مربوط به گوش و رنج می برید، قبل از این‌که شستشو را انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید تا معاینه گوش و شرح حال مورد بررسی قرار گیرد. نکته مهم دیگری که نباید فراموش کنید این است که شستشوی گوش در منزل بهتر است توسط افراد کارآزموده در این زمینه انجام شود.

قیمت شستشوی گوش در منزل

در صورت وجود تجمع جرم اضافی در گوش، پزشک متخصص گوش با انجام تست های تشخیصی در معاینه، آزمایشات و گاهی تصویربرداری تشخیص قطعی مبنی بر وجود جرم یا دیگر مشکلات مربوط به گوش می دهد. اگر نیاز به شستشوی گوش باشد، شما می توانید خدمات شستشوی گوش در منزل را از طریق مرکز پرستاری تهران‌درمان دریافت کنید. برای آگاهی از قیمت شستشوی گوش در منزل و چگونگی انجام آن، فقط کافیست به صورت حضوری یا اینترنتی با اطلاعات تماس مرکز، تماس حاصل نمایید. 

نکته حائز اهمیت توجه به این مورد است که با توجه به حساسیت بالای گوش به هیچ عنوان به صورت خودسرانه از روش های ذکر شده جهت شستشوی گوش اقدام ننمایید و حتما با افراد متخصص و کاردان در این زمینه مشورت نمایید. مرکز خدمات تهران درمان آماده ارائه انواع خدمات پرستاری از جمله شستشوی گوش در منزل به شما عزیزان می باشد.

مراقبت بعد از شست شو گوش در خانه

همانطور که ذکر شد، با توجه به حساس بودن عضو گوش و ارتباط آن با عملکرد سایر اعضا بدن، لازم است پس از مداوای گوش جرم گرفته، از آن با انجام موارد ساده زیر، محافظت کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان، بکار گرفت.

  • خشک کردن مجرای گوش پس از استحمام و شنا
  • ممانعت از ورود مایعات خطرآفرین به داخل گوش
  • تحرک کافی و انجام مستمر نرمش و حرکات ورزشی
  • درست جویدن غذا
  • پرهیز از خواب طولانی (متناسب با سن و شرایط جسمی هر فرد)

و..

بهترین مرکز شستشوی گوش

مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با مجرب‌ترین پرسنل، خدمات شستشوی گوش در منزل را به شما ارائه می‌دهد. جهت مشاوره و اعزام پرستار جهت شست و شوی گوش سالمند یا بیمارتان در منزل، با ما تماس بگیرید. در این مرکز خدمات شستشوی گوش به صورت کاملا حرفه ای و با کیفیت جهت سلامت و بهبود کیفیت زندگی شما ارائه می شود. جهت تماس و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و یا از طریق صفحه تماس با ما سایت اقدام نمایید.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content