خدمات پانسمان زخم

درمان زخم بستر و پانسمان زخم همراه با مشاوره و خدمات بالینی توسط کارشناسان مجرب زخم

دریافت مشاوره و اطلاع از هزینه تعویض پانسمان در منزل

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

پانسمان زخم در منزل

زخم ها، آسیب هایی هستند که  پوست یا سایر بافت های بدن را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را تخریب می کنند. زخم ها،  شامل بریدگی، سوختگی خراش، سوراخ شدن پوست و… هستند. آنها اغلب به دلیل تصادف رخ می دهند، اما جراحی و بخیه ها نیز می توانند باعث ایجاد زخم شوند. زخم های جزئی معمولاً جدی نیستند، اما تمیز کردن آنها مهم است. زخم های جدی و عفونی ممکن است نیاز به کمک های اولیه داشته باشند، بنابراین پانسمان زخم در منزل، به طور مرتب و دقیق بسیار اهمیت دارد، زیرا بسیاری از افرادی که دچار زخم های عمیق هستند به راحتی نمی توانند به مراکز درمانی جهت تعویض پانسمان و شستشو های روزانه  مراجعه کنند. اگر زخم عمیق است، نمی توانید خودتان آن را ببندید، خونریزی را متوقف کنید یا چرک و عفونت را خارج کنید،  باید مراقبت های اولیه مانند پانسمان زخم در منزل را جدی بگیرید. در صورت عدم مراقبت و رسیدگی صحیح این وضعیت بسیار خطرناک خواهد شد. مراجعه به یک مرکز خدمات پرستاری معتبر و باسابقه مانند، مرکز خدمات پرستاری تهران درمان، جهت دریافت خدمات پانسمان زخم  در منزل، راهی برای درمان آسان و مطمئن در خانه است. اگر می خواهید درباره چگونگی درمان انواع زخم و هزینه های مرتبط با آن بیشتر بدانید با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

مزایای پانسمان زخم در منزل

 

چرا پانسمان زخم در منزل؟ 

افرادی که به دلایل مختلف مانند سوختگی یا تصادف، دچار زخم های حاد و شدید شده‌اند، به دلیل درد، تورم و حتی خونریزی به راحتی نمی توانند جهت درمان و پانسمان زخم خود به مراکز درمانی مراجعه کنند و از طرفی تاخیر در تعویض پانسمان  و شستشوی زخم، باعث می شود تا زمان بهبودی و درمان طولانی شود. از همین رو، پانسمان زخم در منزل، به عنوان یک راهکار مفید و اثربخش برای این افراد توصیه می شود. اگر پانسمان در منزل به درستی انجام شود، بیمار از عوارض احتمالی ناشی از عدم ضدعفونی کردن و شستشوی صحیح در امان خواهد بود و شرایط مطلوبی را در طی دوران درمان خواهد داشت.

پانسمان زخم باز در منزل

زخم باز، به دلیل پارگی سوراخ شدن و یا سوختگی به وجود می‌آید. در این صورت نه تنها لایه سطحی پوست بلکه بافتهای زیرین آن نیز آسیب می‌بینند. پانسمان زخم باز در منزل با استفاده از تکنیک های مختلفی انجام می شود و این بستگی به نوع زخم، محل آسیب دیده و میزان عفونت دارد. اگر زخم دچار خونریزی است، قبل از هر چیز باید خونریزی را کنترل نمود. به این صورت که لبه های اطراف زخم را تا حد ممکن به هم نزدیک کرده و با قرار دادن گاز استریل و فشار خون را کنترل کرد. پس از آن شستشو با استفاده از محلول ضدعفونی کننده ملایم، بسیار اهمیت دارد. بعد از ضدعفونی کردن زخم باید یک گاز استریل روی آن قرار دهید، به طوری که روی زخم کاملاً پوشانده شود. سپس پانسمان زخم جهت عدم جابجایی گاز استریل و تماس آلودگی ها با سطح پوست باید انجام شود.

پانسمان زخم بستر در منزل

زخم بستر از نوع زخم فشاری محسوب می‌شود که برای درمان آن باید ابتدا پوست را به دقت بررسی کرد. بعد از ان باید مراقبتهای لازم را جهت کنترل درد و جلوگیری از عفونت انجام داد. برای این منظور بهتر است یک تیم مراقبتی شامل پزشک و پرستار در کنار بیمار حضور داشته باشند. برای پانسمان زخم بستر باید مراحل زیر دنبال شوند:

اولین قدم برای پانسمان زخم بستر کاهش فشار و اصطکاک بر روی زخم است. برای این منظور باید ابتدا بیمار را در موقعیت مناسب قرار داد. بیمار را به گونه‌ای بچرخانید که فشاری روی زخم وارد نشود. برای قرار دادن بهتر بیمار در موقعیت مناسب میتوان از تشک، تخت و بالشتک های مخصوص استفاده کرد. این نوع وسایل باعث می‌شوند تا آسیب پذیری پوست کاهش پیدا کند. 

پوست آسیب دیده را با یک پاک کننده ملایم مانند محلول آب نمک (سالین) تمیز کنید. اگر پوست آسیب دیده برای بهبودی بهتر باید زخم‌ها را از بافت آسیب دیده مرده یا عفونی پاکسازی کنید. 

در این مرحله پانسمان را باید روی محل زخم قرار دهید. می‌توانید از پانسمان‌های مختلف مانند پانسمان آلژینات، هیدروکلوئید و پروتئاز استفاده کنید. 

نکته مهم: به طور معمول شما نمی‌توانید از پمادهای مختلف مانند آنتی بیوتیکها برای زخم بستر استفاده کنید. مگر اینکه پزشک اجازه داده باشد.

پانسمان زخم سر در منزل

دلایل مختلفی مانند تصادف، سقوط، اصابت شی می‌توانند باعث ایجاد زخم سر شوند. زخم سر می‌تواند با خونریزی جزئی یا شدید همراه باشد. گیجی، از دست دادن تعادل، تغییر در هوشیاری و… از مهمترین علائمی هستند که هنگام آسیب جدی به سر ممکن است مشاهده شوند. همه این نکات هنگام زخم پانسمان زخم سر باید مورد توجه قرار گیرند تا از آسیب بیشتر به فرد جلوگیری شود. در کل مراحل پانسمان زخم سر در منزل به صورت زیر میباشد:

فرد را ثابت نگه دارید: فردی که دچار آسیب دیدگی شده باید در حالی که سر و شانه‌هایش کمی به سمت بالا قرار گرفته، دراز بکشد. از تکان دادن گردن خودداری کنید. این ممکن است باعث آسیب دیدگی بیشتر شود.

خونریزیهای ایجاد شده را متوقف نمایید: برای این منظور می‌توانید از یک گاز استریل یا پارچه تمیز استفاده کنید و محکم آن را روی زخم فشار دهید، البته اگر احساس می‌کنید فرد دچار شکستگی جمجمه شده، بهتر است فشار زیادی به زخم وارد نشود.

موهای اطراف زخم را بتراشید: این کار مانع از ورود جسم خارجی، جرم یا عفونت به داخل زخم می‌شود.

زخم را تمیز بشویید: زخم را به طور کامل از آلودگی‌ها پاک کنید. برای این کار می‌توانید از محلول نرمال سالین استفاده نمایید.

سر را بانداژ کنید: بعد از قرار دادن پانسمان در محل زخم باید از یک بانداژ بلند و عریض برای نگه داشتن پانسمان استفاده کنید. 

تغییرات تنفسی و هوشیاری بیمار را مرتب چک کنید: آسیب به سر می‌تواند باعث ضربه مغزی شود. حالت تهوع، کاهش هوشیاری، سردرد، عدم تمرکز باید مرتب چک و کنترل شوند.

نحوه تعویض پانسمان زخم جراحی

پانسمان زخم در منزل برای افرادی که به هر دلیل  اقدام به جراحی نموده و توان حرکتی محدودی دارند، می‌تواند به درمان هر چه سریعتر کمک کند. نحوه تعویض پانسمان زخم جراحی، توسط پرستار یا اراِئه دهنده مراقبت های بهداشتی در منزل به صورت زیر است:

  • جهت پانسمان زخم در منزل یا هر مکان دیگری، ابتدا باید دستها به طور کامل شسته شوند.
  • میز کار و سطحی که قرار است لوازم تعویض پانسمان روی آن قرار داده شود، باید کاملاً تمیز و استریل شود.
  • با استفاده از دستکش طبی پانسمان قدیمی برداشته می شود.
  • اگر پانسمان به زخم چسبیده باشد با استفاده از محلول ضدعفونی کننده باید آن را خیس نمود و دوباره به آرامی و با دقت پانسمان را از روی پوست جدا کرد.
  • سرم شستشو، جهت ضدعفونی کردن محل زخم، روی آن ریخته می شود.
  • در مرحله بعدی پانسمان زخم در منزل، پرستار با استفاده از یک گاز استریل آلودگی های روی زخم را به آرامی پاک می‌کند. این کار باید با احتیاط انجام شود تا زخم مجدد دچار خونریزی نشود.
  • در آخرین مرحله، زخم باید به خوبی پانسمان شود تا از تماس با هر سطح آلوده در امان باشد.

نحوه تعویض پانسمان زخم جراحی

پماد برای پانسمان زخم

بسته به نوع زخم ممکن است از پمادهای مختلفی به شرح زیر استفاده شود:

پماد آلفا: یکی از مهمترین پمادهای ترمیم کننده زخم است که خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال دارد. از همین رو به کاهش زخم، ترمیم و بهبودی سریعتر آن کمک می‌کند. 

پماد الاستوپلاست: با ایجاد رطوبت و لایه محافظتی تنفسی به درمان زخم‌های سطحی پوست کمک می‌کند. 

پمادهای آنتیبیوتیکی: این نوع پماد‌ها مانع ایجاد عفونت شده و از طرفی به مرطوب نگه داشتن زخم کمک می‌نمایند.

استفاده از هر نوع پمادی علاوه بر نوع زخم به تشخیص پزشک نیز بستگی دارد، بنابراین خودسرانه از هیچ نوع پمادی استفاده نکنید، زیرا این ممکن است شرایط را بدتر نماید.

شستشوی زخم بخیه چگونه است؟

شستشوی زخم بخیه، یکی دیگر از خدمات پانسمان زخم در منزل است. به طور کلی، بخیه به دو صورت قابل جذب و غیر قابل جذب انجام می شود. بهتر است، بخیه های قابل جذب تا دو روز و  بخیه های غیر قابل جذب، تا یک روز کاملاً خشک نگه داشته شوند. مراحل شستشوی زخم بخیه به شرح زیر است:

پس از طی این مدت، به آرامی با آب گرم و صابون، محل زخم بخیه باید شسته شود.

پس از آن باید با دستمال نخی نرم یا گاز استریل محل زخم به خوبی خشک شود.

در صورت تجویز پزشک، باید یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک روی زخم قرار داده شود.

 برخی از انواع زخم بخیه به پانسمان نیاز ندارند، بنابراین هنگام مراجعه پرستار جهت پانسمان زخم در منزل، در این مورد از او سوال بپرسید.

شستشوی زخم بخیه چگونه است؟

 

درمان زخم بستر در منزل

زخم بستر عارضه ای است که در اثر عدم تحرک بیماران و افرادی که قادر به جابجایی وضعیت فیزیکی خود نیستند، رخ می‌ دهد. علاوه بر پانسمان زخم در منزل، یکی از خدماتی که توسط مرکز خدمات پرستاری تهران درمان انجام می شود، درمان زخم بستر در منزل است. افرادی که دچار زخم بستر می شوند، به پرستاری منظم و مرتب پانسمان زخم در منزل نیاز دارند تا از عمیق ترشدن زخم ها، از بین رفتن بافت ها و چربی های زیر پوست جلوگیری شود. اقدامات اساسی که جهت درمان این عارضه باید انجام شود به شرح زیر است:

حرکت و تغییر وضعیت نشستن و خوابیدن بیمار هر 2 تا 3 ساعت یکبار

استفاده از تشک های طبی مناسب

استفاده از رژیم غذایی مناسب و کنترل تغذیه روزانه بیماران

هیدراته نگه داشتن بیماران جهت کنترل آسیب ها و زخم های پوستی

شستشوی مرتب و روزانه محل زخم، جهت از بین بردن سلول های مرده از روی سطح پوست

برداشتن فشار از روی ناحیه زخم

قیمت پانسمان زخم در منزل

هزینه تعویض پانسمان در منزل، به میزان جراحت و آسیب دیدگی و همچنین نوع خدماتی که بیمار باید جهت پانسمان زخم در منزل، دریافت کند، بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه پانسمان زخم بستر درمنزل، به میزان آسیب دیدگی، وسایلی که پرستار جهت پانسمان زخم باید تهیه کند، هزینه ایاب و ذهاب و… بستگی دارد.

هزینه تعویض پانسمان در منزل

تعویض پانسمان در منزل باید توسط افراد متخصص انجام شود تا از خونریزی و عفونت‌های احتمالی پیشگیری شود. این به طور حتم هزینه‌هایی در بر خواهد داشت، اما هزینه‌ها چگونه برای تعویض پانسمان در منزل محاسبه می‌شوند؟ این هزینه‌ها به فاکتورهای زیر بستگی دارند:

نوع زخم: هزینه پانسمان زخم باز، زخم سوختگی، زخم بستر و… بسته به شدت و عمق زخم متفاوت خواهد بود. 

نوع پانسمان: انواع پانسمان هایی که برای زخم و جراحت استفاده می‌شوند، متفاوت هستند. پانسمان فوم، کامفیل، هیدروژل و کلاژن هرکدام قیمت متفاوتی دارند. 

مهارت پرستار، مسافت، تعداد جلسات مورد نیاز برای پانسمان همگی در تعیین هزینه نهایی تأثیرگذار هستند.

پانسمان در منزل تهران

اگر در تهران سکونت دارید و می خواهید از خدمات پانسمان در منزل تهران به صورت حرفه ای، بهره مند شوید، به شما مرکز خدمات پرستاری تهران درمان معرفی می شود. جهت دریافت مناسب ترین هزینه پانسمان زخم در منزل به همراه بالاترین کیفیت خدمات، شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان و یا لینک های ارتباطی سایت مراجعه کنید.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content