چگونگی شستشوی گوش توسط پزشک

اگر احساس می کنید، گوش های شما جرم گرفته و به خوبی نمی توانید صداها را تشخیص دهید، این ممکن است به دلیل تجمع موم در گوش شما باشد که علاوه بر گرفتگی گوش، شنوایی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. شستشوی گوش بهترین اقدامی است که برای رفع این مشکل می توانید انجام دهید. البته این کار باید در یک مرکز درمانی معتبر انجام شود. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان از شناخته شده ترین مراکز در این زمینه است که شستشو گوش را به صورت حرفه ای زیر نظر پزشکان مجرب انجام می دهد.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

 

کار اشتباهی که اکثر افراد هنگام مواجه با این مشکل در گوش خود انجام می‌ دهند، استفاده از سواب های پنبه ای است. گوش پاک کن های همان ثواب های پنبه ای روش ایمنی برای تمیز کردن گوش نیستند. در اکثر موارد استفاده از این وسایل می تواند کار شستشو و ضدعفونی کردن گوش را با مشکل بیشتری مواجه نماید، زیرا این باعث انتقال و فشرده شدن جرم یا  موم گوش به قسمت عمقی گوش و نزدیک پرده صماخ می شود و احتمال آسیب به این قسمت از اندام داخلی گوش را بالا می برد. در نهایت می‌ تواند باعث کم شنوایی یا حتی در موارد حاد پاره شدن پرده صماخ شود. در اینجا سعی شده تا چگونگی شستشوی گوش به طور کامل بررسی شده و همه نکات لازم در این زمینه آورده شود. با خواندن ادامه مطالب زیر شما می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

تماس بگیرید
مشاوران ما در مرکز خدمات پرستاری تهران درمان آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان در مورد چگونگی شستشوی گوش توسط پزشک به شما مشتریان عزیز می باشند.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان تهران درمان، فرم زیر را پر کنید. (ما نگرانی شما را درک می کنیم و فوری تماس می گیریم)

تلفن تماس با مرکز پرستاری تهران درمان: 02177530617 و 02177531124

شستشوی گوش چگونه انجام میشود؟

در خارجی ترین قسمت کانال گوش، بخشی از غدد به تولید موم می پردازند. در واقع وظیفه اصلی موم جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به درون گوش است. گاهی به دلیل دستکاری یا ورود آلودگی به درون گوش، تجمع جرم یا موم آنقدر زیاد می شود که می تواند کانال گوش را مسدود کند. شستشوی گوش با هدف از بین بردن این جرم ها و آلودگی ها از گوش انجام می‌شود. این کار توسط پزشک در مطب و یا منزل انجام می شود. پزشک باید مطمئن شود که جرم گوش یا همان سرومن باعث سوراخ یا پارگی در پرده گوش نشده باشد، زیرا در صورت وجود هرگونه آسیب در پرده صماخی، شستشو می‌ تواند موجب ایجاد عفونت و درد زیاد در گوش شود. پس از آن ممکن است چند روز  قبل از شستشو، قطره های نرم کننده مانند گلیسیرین بوراته جهت روان تر شدن موم تجویز شوند. این قطره های روان کننده حداقل چند مرتبه در روز باید مورد استفاده قرار بگیرند تا روند شستشو بهتر و سریعتر انجام شود. چکاندن قطره، ممکن است شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، اما نگران نباشید، پس از شستشو این مشکل نیز رفع خواهد شد.

چگونگی انجام شستشوی گوش

مراحل شستشوی گوش توسط پزشک 

پس از انجام اقدامات فوق شستشوی گوش توسط پزشک به شرح زیر انجام می شود:

1- ابتدا باید یک کاسه بزرگ آب ولرم تهیه شود.

2- برای شستشوی گوش، پزشک از یک سرنگ بزرگ جهت وارد کردن آب به داخل گوش استفاده می کند.

3- بیمار باید به صورت عمودی بنشینید و یک حوله روی شانه خود قرار دهد تا آبی که از گوش خارج می شود، جذب حوله شود. برخی از افراد ممکن است یک لگن زیر گوش قرار دهند تا هنگام خروج آب خیس نشوند.

4- پزشک، گوش را به آرامی به سمت بالا و عقب می کشد تا آب راحت تر وارد گوش شود. نوک سرنگ طوری در دهانه گوش قرار میگیرد که باعث انسداد کانال گوش نشود و به راحتی از گوش خارج شود زیرا در غیر این صورت ممکن است به پرده گوش آسیب برساند.

5- حالا آب با فشار از سرنگ به سمت بالا و پشت گوش قرار ریخته می شود. این وضعیت به جدا شدن بهتر جرم گوش از گوش و تخلیه آن کمک می کند.

6- گاهی جهت تمیز شدن کامل گوش، لازم است شستشوی گوش چندین بار انجام شود تا به طور کامل جرم از درون گوش پاکسازی شود.

7- اگر فرد احساس درد یا فشار کرد، باید عملیات شستشوی گوش متوقف شود.

8- در نهایت گوش با استفاده از حوله یا فرو کردن چند قطره الکل به داخل آن خشک می شود. الکل با آب ترکیب شده و سرعت تبخیر را افزایش می دهد. این علاوه بر خشک شدن سریع کانال گوش به میکروب ها و قارچ ها اجازه رشد و تکثیر نمی دهد.

مراحل شستشوی گوش

نحوه شستشوی گوش در منزل

روش های مختلفی برای شستشوی گوش در منزل وجود دارند. شما می توانید با استفاده از انواع روغن های گیاهی یا قطره های تجویز شده در این زمینه ابتدا موم گوش را رقیق کرده و سپس با استفاده از یک سرنگ و کمی آب گرم جرم را از گوش خود مانند دستور العمل توضیح داده شده، خارج نمایید. فراموش نکنید که نباید آب را با فشار زیاد از سرنگ خارج کرد، زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد سرگیجه و حالت تهوع شود. به آرامی آب را وارد کنید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

مضرات و فواید شستشوی گوش

آشنایی با مضرات و فواید شستشوی گوش می‌ تواند به شما در تصمیم گیری درست برای حفظ سلامت عضو شنوایی خود بهتر کمک کند.

فواید شستشوی گوش

فواید شستشوی گوش

  • جلوگیری از کاهش شنوایی: مهمترین فایده شستشوی گوش جلوگیری از کاهش شنوایی است، زیرا گاهی ترشح بیش از اندازه سرومن یا همان موم گوش می تواند به پرده صماخی آسیب رسانده و شنوایی فرد را کاهش دهد.
  • رفع کیپی یا سوت کشیدن گوش: پیچیدن صدای سوت در گوش یا کیپ شدن گوش بسیار آزار دهنده است. شستشو و تمیز کردن گوش راهی برای حل این مشکلات است. 
  • جلوگیری از ترشح مواد عفونی و بد بو: گاهی به دلیل رشد قارچ یا باکتری در گوش ترشحات به شکل مایعات بد بو دیده می شوند. شستشو و ضدعفونی کردن گوش می تواند راهی برای از بین بردن این مشکل باشد.

در کل، محافظت از ساختارهای داخلی گوش از طریق شستشو و تمیز کردن اصولی و به موقع گوش امکان پذیر است. البته این کار باید توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود تا آسیبی به گوش وارد نشود و در نهایت بتوان از مزایای آن جهت تقویت و بهبود سلامت شنوایی نیز بهره مند شد.

مضرات شستشوی گوش

در کنار تمام مزایایی که شستشوی گوش به همراه دارد، ممکن است این سوال نیز پیش آید که آیا شستشوی گوش ضرر دارد؟ ضدعفونی کردن و شستن گوش، یک اقدام درمانی است که ممکن است مانند سایر روش های درمانی دیگر برای همه افراد مجاز نباشد. همان‌طور که گفته شد، افرادی که دچار پارگی پرده گوش هستند، به هیچ وجه نباید شستشوی گوش را انجام دهند، زیرا این می تواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد. اگر مجرای گوش دچار عفونت شده نیز شستشو گوش می‌ تواند مضر باشد و شدت عفونت را بیشتر کند. از دیگر مضرات شستشوی گوش می توان به التهاب و عفونت به ویژه در بخش میانی گوش، سرگیجه، ناشنوایی موقت یا دائمی نیز اشاره کرد.

عوارض شستشوی گوش

شستشوی گوش راهی برای پاکسازی جرم گوش است. این کار باعث می‌شود تا اختلالات شنوایی و انسداد گوش به دلیل تجمع جرم از بین بروند. آیا در کنار این مزایا، شستشوی گوش عوارضی به همراه دارد یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال به خواندن مقاله زیر که توسط یکی از برترین مراکز خدمات پرستاری یعنی مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان تالیف شده، ادامه دهید.

عوارض شستشوی گوش

گوش به طور طبیعی ماده‌ای به نام موم ترشح می کند تا با روغن کاری بتواند از گوش در برابر ورود آلودگی‌ها و باکتری‌ها محافظت نماید. موم گوش یا سرومن زمانی که بیش از اندازه در گوش تجمع پیدا کند، باعث می‌شود تا شنوایی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و احساس خارش، درد و… را تجربه نمایید. در این صورت پزشکان شستشوی گوش را تجویز خواهند کرد. اگر شستشوی گوش در خانه بدون توجه به آسیب‌ها و خطرات آن توسط افراد غیر متخصص انجام شود، می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض شستشوی گوش عبارتند از:

  • آسیب به پرده گوش

اگر گوش دچار عفونت باشد و قبل از شستشو عفونت درمان نشود، این می‌تواند به پرده گوش آسیب رسانده و با کم شنوایی یا ناشنوایی دائمی همراه باشد.

  • سرگیجه

اگر دمای آبی که برای شستشوی گوش با سرنگ استفاده می شود، بسیار سرد یا گرم باشد این می تواند باعث سرگیجه و حالت تهوع بعد از شستشو شود.  البته سرگیجه موقت بوده و پس از یک یا دو روز به طور کامل از بین خواهد رفت.

  • ایجاد عفونت

افرادی که سابقه اوتیت خارجی حاد دارند، پس از شستشو ممکن است دچار عفونت بیشتر شوند و این با خروج ترشحات زرد رنگ از گوش همراه خواهد بود.

  • وزوز یا صدای زنگ در گوش

گاهی پس از شستشو ممکن است صدایی شبیه صدای سوت یا زنگ در گوش احساس کنید. این عارضه معمولاً کوتاه مدت است و در عرض یک روز از بین می‌رود.

اگر هر کدام از علائم فوق را بعد از شستشوی گوش تجربه کردید و بعد از گذشت چند روز علائم همچنان ادامه داشتند و بدتر شدند حتماً به پزشک مراجعه نمایید ممکن است این علائم نشانه مشکل جدی‌تری باشند.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

آیا شستشوی گوش درد دارد؟

تجمع جرم می‌تواند در طول زمان اثرات منفی زیادی روی گوش و سایر شرایط سلامتی داشته باشد. متخصصان توصیه می کنند در صورت احساس درد، خارش یا کاهش شنوایی، گوش های خود را  زیر نظر پزشک متخصص معاینه کرده تا در صورت لزوم شستشوی گوش برای شما انجام شود. تمیز کردن گوش یک روش ساده است که بدون درد انجام می‌شود. اگرچه ممکن است در ابتدا با کمی احساس ناراحتی همراه باشد. اما این روش پاکسازی گوش به هیچ وجه دردناک نخواهد بود، مگر اینکه عفونت گوش از قبل درمان نشده باشد یا شستشو به پرده گوش آسیب زده باشد. در این صورت ممکن است فرد احساس درد داشته باشد. مراجعه به پزشک متخصص یا پیگیری روند درمان در منزل توسط افراد ماهر و متخصص باعث می شود تا احتمال بروز چنین عوارضی به صفر برسد.

آیا شستشوی گوش درد دارد؟

نکته مهم:  استفاده از قطره گوش مانند قطره گلیسیرین فنیکه مهمترین اقدامی است که پزشک قبل از شستشوی گوش جهت نرم کردن جرم و روان شدن آن انجام خواهد داد. این کار موجب خواهد شد تا پاکسازی گوش به راحتی و بدون درد انجام شود.

آیا شستشوی گوش برای کودکان ضرر دارد؟

اگر کودک شما از ناراحتی گوش شکایت دارد و جرم را در گوش او می بینید، اشکالی ندارد که قسمت بیرونی گوش را با دستمال پاک کنید. اما از یک سواب پنبه، انگشت یا هر چیز دیگری برای فرو کردن داخل گوش استفاده نکنید. این می تواند به کانال ظریف گوش و پرده گوش آسیب برساند یا حتی موم را بیشتر کند.

ضرر شستشوی گوش برای کودکان

از آنجا که گوش کودکان بافت حساس‌تری دارد، شستشوی گوش کودکان نباید با عجله انجام شود. این کار به دقت بالایی نیاز دارد، بنابراین به هیچ وجه شستشوی گوش کودک نباید توسط افراد غیر متخصص انجام شود، زیرا هرگونه آسیب به پرده گوش می‌تواند بر روی شنوایی کودکان تاثیر منفی داشته باشد.

دوش گرفتن و حمام به صورت منظم می‌تواند از تجمع جرم در گوش کودکان جلوگیری کند. برای تمیز کردن جرم گوش کودکان بهتر است از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن بادام زیر نظر پزشک متخصص استفاده کنید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

مطالعه بیشتر :

https://www.brooklinecollege.edu/blog/step-by-step-guide-to-ear-irrigation/

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content