پانسمان زخم پای دیابتی در منزل

یکی از عوارض جدی که بیماران مبتلا به دیابت ممکن است به آن دچار شوند، زخم پای دیابتی است. تقریباً از هر هفت نفری که از دیابت رنج می برند، یکی از آنها می تواند به این عارضه مبتلا شود. از مهمترین علائم این بیماری درد، تورم، قرمزی، بوی بد، ایجاد بافت های نکروز و اسلاف به دلیل از بین رفتن بافت های سالم و عفونت است. مبتلایان به بیماری دیابت لازم است تا برای درمان، هر چند وقت یک بار زخم‌های خود را به صورت اصولی پانسمان نمایند. ابتلا به این بیماری، راه رفتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رفت و آمد به مراکز درمانی جهت درمان و بهبود وضعیت این افراد بسیار مشکل خواهد بود. از همین رو درمان زخم دیابتی در منزل، یک گزینه ایمن و راحت برای افرادی است که دچار این عارضه شده اند.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به زخم پای دیابتی، عفونت و عوارض ناشی از آن هستند. زخم پای دیابتی باعث افزایش آمار قطع عضو و جراحی‌های مربوط به آن شده است، به طوری که بر اساس  CDC سالانه 130000 بستری برای قطع عضو در بیماران دیابتی وجود دارد. طبق آمار 11.8 درصد از مبتلایان به دیابت، زخم دارند. بنابراین مراقبت از زخم به خصوص در موارد زخم پا از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده تان، به این بیماری مبتلا شده اید و نگران رفت و آمد جهت درمان هستید، بهتر است با چگونگی و ارائه خدمات شستشو و پانسمان زخم پای دیابتی در منزل بیشتر آشنا شوید. این مقاله از خدمات پرستاری تهران درمان جهت کمک به بهبود هر چه بهتر این شرایط تالیف شده است. پس با ما همراه باشید تا با جزئیات پانسمان زخم در منزل، بیشتر آشنا شوید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

انواع پانسمان زخم دیابتی

قبل از هر چیز شما باید درباره پانسمان زخم دیابتی بیشتر بدانید تا بتوانید از  خود یا بیمار تان به خوبی مراقبت کنید. در زیر به انواع این پانسمان اشاره شده است:

 

پانسمان با حداقل میزان چسبندگی

اکثر این نوع پانسمان ها از جنس کتان هستند. در تهیه این نوع پانسمان ها از هیچ مواد دارویی مانند گاز پارافينه استفاده نشده است‌. این نوع پانسمان ها که برای درمان زخم پای دیابتی به کار می‌روند، نسبتا ارزان بوده و بدون فشار و چسبندگی، به بهبود زخم کمک می کنند؛ اما تاثیر مثبتی برای کنترل عفونت ندارند.

پانسمان با قدرت جذب بالا

اگر زخم پای دیابتی دچار خونریزی شود، پانسمان های جاذب که از جنس کتان و پریماپور هستند، به کنترل شرایط کمک می کنند.

پانسمان های هیدروکلوئیدی

برای ساخت این نوع پانسمان ها از مواد و ترکیبات پلیمری مانند ژلاتین، پکتین و سلولز تهیه می شوند. این مواد باعث می شوند تا  یک محیط مرطوب و استریل برای زخم دیابتی ایجاد شود و زخم هیدراته بماند. این همچنین کمک می کند تا شرایط برای از بین رفتن عفونت ها تسهیل شود.

پانسمان های هیدروژل‌

این پانسمان ها کاربردی شبیه پانسمان های هیدروکلوئیدی دارند و  به درمان بافت نکروز کمک می کنند. این نوع پانسمان ها به صورت ورقه ای یا در قطعات کوچک تولید می شوند و می توانند ترشحات ناشی از زخم را جذب کرده و به آب رسانی بهتر زخم پای دیابتی کمک کنند.

از دیگر انواع پانسمان نوین زخم دیابتی می‌ توان به پانسمان حاوی ید، نقره و پانسمان فومی و آلژینات اشاره کرد.

روش های پانسمان زخم پای دیابتی

پانسمان زخم پای دیابتی می‌تواند با روش‌های مختلفی از جمله موارد زیر به انجام برسد.

  • لایت تراپی
  • وکیوم تراپی
  • هایپرباریک
  • اوزون تراپی
  • آفلودینگ زخم T.C.C
  • دبریدمان و پانسمان

و دیگر روش‌های پانسمان، زخم‌های دیابتیک را کنترل و درمان مى نمایند.

ویژگی‌ های بهترین پانسمان برای زخم دیابتی

در حال حاضر مجموعه وسیعی از پانسمان ها برای درمان زخم پای دیابتی در دسترس هستند. محصولات جدید به طور مرتب تولید می شوند که هر کدام جنبه های مختلفی از درمان را هدف قرار می دهند. بهترین پانسمان برای زخم دیابتی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • یک پانسمان خوب ترشح و بو را کنترل می کند
  • درد را کاهش می دهد
  • به کاهش عفونت زخم کمک می کند.

البته در کنار پانسمان، برداشتن فشار از روی ناحیه زخم، مصرف آنتی بیوتیک ها، رژیم غذایی مناسب و داروهای تجویز شده توسط پزشک برای اثر بخشی پانسمان و رسیدن به نتایج ذکر شده، توصیه می شود.

پانسمان زخم پای دیابتی در منزل

در مراحل اولیه زخم پای دیابتی، ممکن است، فقط بی حسی وجود داشته باشد. به مرور قرمزی، گرمی و ترشح ایجاد می شود. بنابراین مراقبت و چک کردن صحیح پوست و مراجعه به پزشک جهت نمونه برداری و آزمایشات الزامی است. از همین رو، زخم پای دیابتی و هر گونه علائم مرتبط آن  به مراقبت و حساسیت بیشتری نیاز دارد. این نوع زخم ها مانند زخم های عادی نیستند و باید به صورت جدی  و در شرایط استریل درمان شوند. اگر به هر دلیلی نمی توانید به طور مرتب بیمار خود را به مراکز درمانی انتقال دهید، می توانید با یکی از مراکز خدمات پرستاری معتبر مانند، مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت بتوانید به پرستاران ماهر در این زمینه دسترسی داشته باشید. پانسمان زخم پای دیابتی در منزل باعث می شود تا بیمار شما با آلودگی های محیط بیرون در تماس نبوده و از انتشار عفونت جلوگیری شود. این همچنین به کاهش درد و آرامش بیشتر بیمار کمک خواهد کرد.

بیماران دیابتی

بیماران دیابتی ممکن است در ناحیه پا دچار بی حسی باشند و درد ناشی از ایجاد زخم در این ناحیه را حس نکنند تا زمانی که از یک ضایعه کوچک ناگهان به یک زخم عمیق تبدیل شود. اگر مبتلا به دیابت هستید یا از یک بیمار دیابتی مراقبت می‌کنید فراموش نکنید که:

  1. پاها را مداوم چک کنید.
  2. قند خون را اندازه بگیرید.

پانسمان زخم پا دیابتی در منزل

اندازه گیری میزان قند خون

نظارت بر سطح گلوکز موجود در خون برای بیماران دیابتی، به ویژه در مراقبت از افرادی که دارای زخم پای دیابتی هستند امری حیاتی محسوب میشود. اگر سطح گلوکز در خون بالا باشد مانع از ترمیم بافت های سلول میشود. سطح بالا گلوکز میتواند منجر به بیماری عروق خونی کوچک شود و همچنین جریان خون را در اطراف روند بهبودی زخم، محدود کند. برای فهم بیشتر لازم به ذکر است که التیام زخم، بدون وجود خون در اطراف آن همانند رشد گل بدون حضور آب است.

چگونه از زخم های پای دیابتی مراقبت کنیم؟

پروسه مراقبت تا درمان در بیماران دیابتی بر ایجاد محیطی تمیز و سالم در مرکز زخم، متمرکز است تا سلول های جدید به راحتی در سراسر زخم پراکنده شوند و روند درمان طی شود. در طی انجام این فرایند باید زخم مرطوب باشد. با این حال اگر زخم بیش از حد مرطوب باشد، تخلیه خون و آب بیش از حد از داخل زخم باعث میشود تا بیمار به پانسمان جذب تری احتیاج پیدا کند. برای مراقبت مناسب از زخم:

  • آن را با آب و نمک ملایم تمیز کنید.
  • از انواع ژل های موضعی و پمادهای آنتی بیوتیکی با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • از کرم های ضدباکتری موضعی با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • فشار را روی پای خود به حداقل برسانید.

شستشو و پانسمان زخم پا دیابتی

شستشو و پانسمان زخم پای دیابتی

شستشو و پانسمان زخم پای دیابتی امری بسیار حساس است. با توجه به نوع و سطح زخم، پزشک ممکن است از انواع پانسمان‌های زیر استفاده کند.

  1. پانسمان با قدرت چسبندگی کم
  2. پانسمان هیدروکلوئید
  3. پانسمان فومی
  4. پانسمان آغشته به نقره
  5. پانسمان آغشته به ید
  6. پانسمان آلژیناک

درمان و شستشو زخم دیابتی در منزل

درمان زخم پای دیابتی نیازمند رعایت نکات بهداشتی است تا با اقدام به موقع از عفونی شدن آن جلوگیری کنند. بسیاری از عوامل از جمله

  • تغذیه مناسب افراد دیابتی
  • استفاده از کفش مناسب
  • ورزش های مناسب
  • کنترل میزان قند خون

در روند درمان این نوع زخم ها اهمیت بسیار بالایی دارند. با این حال درمان زخم پای دیابتی بسیار متحول شده است، به طوری که دیگر نیازی به مراجعه بیمار به مرکز درمانی نیست و بیماران میتوانند تمامی این مراحل از شستوشو تا درمان را در خانه  و با ویزیت پزشک در منزل تجربه کنند. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان با ما در ارتباط بوده و یا با شماره تلفن های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content