خدمات گفتار درمانی

انجام تمامی خدمات گفتار درمانی و کار درمانی در منزل توسط کارشناسان مربوطه

دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت خدمات گفتار درمانی و کار درمانی

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

خدمات گفتار درمانی و هر آنچه که باید در این باره بدانید

گفتار درمان از زیر مجموعه های توانبخشی است که اختلالات مربوط به گفتار و زبان را برای درمان هدف قرار می دهد. بسیاری از افراد فکر می کنند که گفتار درمانی فقط برای کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری است و می تواند باعث بهبود تلفظ آنها هنگام بیان کلمات می شود. اما تنها بخشی از تأثیر خدمات گفتار درمانی در زندگی افراد است. در واقع از طریق گفتار درمانی می توان به کودکانی که با زبان گفتاری و نوشتاری مشکل دارند و دارای اختلالات زبانی و مشکلات خواندن هستند، کمک می کند. علاوه براین گفتار درمانی می ‌تواند به بهبود مهارت های ارتباطی  کودکان و بزرگسالان کمک کند.

خدمات گفتار درمانی را می‌ توان در مراکز درمان یا منزل انجام داد برای این منظور کافیست با یک مرکز خدمات پرستاری شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. پزشکان ومتخصصان این مرکز، با شناسایی نوع مشکل گفتاری یا زبانی فرد شروع می کنند. سپس مشخص می کنند که چه چیزی باعث آن می شود و بهترین درمان را انتخاب می نمایند. ممکن است درمان قطعی چند ماه تا چند سال طول بکشد. هرچه درمان زودتر شروع شود، نتایج با موفقیت و رضایت بیشتری همراه است. این مقاله با هدف بررسی بیشتر خدمات گفتار درمانی نگارش شده است، پس اگر می‌ خواهید در این باره بیشتر بدانید با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

گفتار درمانی چیست و به درمان چه اختلالاتی می پردازد؟

خدمات گفتار درمانی، درمان مشکلات ارتباطی، اختلالات گفتاری و بلع را در کودکان و بزرگسالان هدف قرار می‌ دهد. اختلالات گفتاری و زبانی به دلایل مختلفی مانند بیماری، کهولت سن، اضطراب، استرس، مشکلات روانی و… رخ می دهند. مهم ترین دلایلی که ممکن است باعث ایجاد این مشکل شوند، به شرح زیر است:

  • اختلالات مفصلی: این اختلال باعث می‌ شود تا فرد در تلفظ درست صدا ها ناتوان باشد.این اختلال به دلیل ایجاد مشکل در مفاصل است که باعث می شود فرد نتواند به صورت درست کلمات را تلفظ کند.
  • اختلالات روانی: این به سرعت و ریتم گفتار بستگی دارد. اکثر افرادی که دچار لکنت هستند از این اختلال رنج می‌ برند.افرادی که از لکنت‌ زبان رنج می‌ برند، به صورت بریده بریده صحبت می‌ کنند و گاهی کلمات را با هم ادغام می نمایند. این باعث می شود که گفتار آنها به صورت منقطع شنیده شود.
  • اختلال رزونانس: این اختلال در اغلب موارد با شکاف کام، اختلالات عصبی و تورم لوزه ها همراه است. این اختلال زمانی رخ می‌ دهد که جریان هوا در حفره های دهان و بینی مسدود شود.
  • اختلال دریافتی: این به معنی عدم پردازش ودرک صحیح گفتار است که عامل اصلی آن اوتیسم و کم شنوایی می باشد.
  • آفازی: این خود در اکثر موارد به دلیل سکته مغزی به وجود می آید و توانایی فرد در صحبت کردن و درک دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • اختلال بلع: طیف وسیعی از بیمارانی که نیاز به درمان از طریق گفتار درمانی دارند از مشکلات و اختلالات مربوط به بلع رنج می‌ برند. اختلال بلع در بیمارانی که دچار سکته مغزی (CVA) هستند، باعث می‌ شود تا آنها مجبور به استفاده از لوله تغذیه بینی به معده Ng Tube شوند، البته زمانی که بلع آن ها به طور کامل مختل شده باشد. در بیمارانی که از اختلال بلع به شکل ضعیف تری رنج می برند، ابتدا باید ان جی گذاشته شود و سپس به وسیله گفتار درمانی، به بهبودی کامل بیمار کمک کرد تا دیگر نیازی به ان جی نباشد. شاید اختلال بلع، مشکل بسیار ساده ای به نظر برسد، اما خطر مهم‌ تری که بیماران را تهدید می کند، عفونت ریه است که در موارد حاد می‌ تواند به مرگ منجر شود. علت این امر آسپیره شدن حتی کمترین مواد غذایی و نوشیدنی است، حتی بزاق دهان نیز می تواند آسپیره شود و همین امر احتمال عفونت و در نتيجه مرگ را افزایش خواهد داد. به همین دلیل بسیاری از بیماران CVA به گفتار درمانی نیاز پیدا خواهند کرد.

اختلال بیانی و اختلالات شناختی ارتباطی نیز از دیگر مواردی هستند که اهمیت گفتار درمانی را نشان می دهند. 

گفتار درمانگر ها و پزشکان متخصص در این بخش تلاش می کنند تا به بهبود شرایط زندگی فرد چه به صورت شخصی و چه به صورت اجتماعی کمک کنند. اکثر افرادی که از مشکلات گفتاری رنج می برند، اعتماد به نفس جهت حضور در جامعه و برخورد با دیگران را ندارند و هنگام برقراری ارتباط دچار استرس می‌شوند که مبادا مورد تمسخر قرار گیرند. بنابراین خدمات گفتار درمانی نه تنها به درمان این اختلال می پردازد، بلکه به تقویت روحیه و اعتماد به نفس فرد نیز کمک خواهد کرد. خدمات گفتار درمانی با هدف بهبود شرایط جسمی و روحی بیماران انجام می شود.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

گفتار درمانی چگونه انجام می شود؟

خدمات گفتار درمانی در کودکان و بزرگسالان کمی متفاوت است. گفتار درمانی در کودکان به دلیل قدرت یادگیری بالا و انعطاف پذیری بهتر مغز، بهتر و سریع تر انجام می شود.  نکته مهم این است که گفتار درمانی تنها محدود به چگونگی صحبت کردن نیست. گاهی به دلیل آسیب های مغزی، فرد توانایی صحبت کردن و ارتباط با دیگران را از دست می دهد. بنابراین گفتار درمانگر قبل از هر چیز به تشخیص، ارزیابی و علت اختلال می پردازد. جهت تشخیص و درمان قطعی ممکن است نیاز به مشورت و راهنمایی دیگر پزشکان باشد. بسته به علت اختلال ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، گوش و حلق و بینی، روانشناس و… باشد. 

تمرینات گفتار درمانی چگونه است؟

تمرینات و خدمات گفتار درمانی با توجه به نوع اختلال و همچنین سن افراد متفاوت است، اما مهم ترین تمریناتی که برای درمان اختلالات گفتار و زبان انجام می شود، به شرح زیر است:

  • گفتار درمانی از طریق تلفظ آوای درست صداها، کلمات و اجرای آنها از طریق بازی و فلش کارت ها انجام می شود.
  • تلفظ هر حرف به صورت جداگانه آموزش داده می شود.
  • تشخیص صدای اول و آخر کلمات، تلفیق آنها با یکدیگر، تجزیه کلمات به بخش های مختلف همگی استراتژی هایی هستند که در گفتار درمانی از آنها استفاده می شود. 
  • از فرد خواسته می شود تا هنگام صحبت کردن تماس چشمی داشته باشد.
  • بیان جملات ساده و تاکید بر روی کلمات کلیدی
  • همچنین ممکن است به خانواده ها آموزش های لازم جهت تمرین بیشتر در طول روز با فرد تحت درمان داده شود. 

گفتار درمانی بزرگسالان

وقتی به گفتار درمانی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟

 این مقاله توسط مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان نگارش شده، این مرکز با در اختیار داشتن بهترین پرستاران و پزشکان به ابهامات شما در این زمینه به خوبی پاسخ دهد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند این راهی برای درمان کودکی باشد که دیر صحبت میکند یا لکنت دارد. این مطمئناً درست است، اما گفتار درمانی می‌تواند برای بزرگسالان نیز بسیار مفید باشد. در واقع گفتار درمانی کمک می‌کند تا افراد در سنین بالا علاوه بر آموزش نحوه برقراری ارتباط واضح‌تر و مطمئن‌تر بتوانند بر اختلالات صدا که در اثر بیماری‌های به وجود آمده یا مشکلات بلع غلبه کنند. فرقی نمی‌کند سال‌ها با یک چالش گفتاری روبرو شده باشید یا یک اتفاق و حادثه قدرت تکلم و بلع شما را تحت تاثیر قرار داده باشد، برای دریافت پشتیبانی مورد نیازتان هیچ وقت دیر نیست.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

گفتار درمانی در منزل

خدمات گفتار درمانی در منزل برای کودکان و بزرگسالان می‌ تواند به کاهش استرس و نگرانی آنها کمک کند، زیرا آنها می توانند روند درمان خود را در کنار عزیزان و در محیط امن خانه دنبال کنند. این همچنین برای خانواده هایی که به دلیل دوری مسافت و گرفتاری های کاری نمی توانند به طور مرتب عزیزان خود را به مراکز درمانی جهت درمان ببرند، بسیار سودمند است و در وقت وهزینه آنها صرفه جویی خواهد شد. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان خود را متعهد می داند تا با اعزام پزشکان و متخصصان ماهر و با دانش شما را در بهبود و مداوای هر چه بهتر عزیزانتان یاری کند. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات گفتار درمانی و دیگر خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده یا از طریق سایت اقدام نمایید.

گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

اختلالات عصبی حاد و پیشرونده از جمله سکته مغزی، آسیب مغزی تروماتیک، بیماری پارکینسون، بیماری نورون حرکتی و زوال عقل می‌توانند بر گفتار و تکلم فرد تاثیر بگذارند. مراقبت‌های مختلف از جمله مراقبت‌های توانبخشی در منزل می‌توانند به بهبود این شرایط بهتر کمک کنند. گفتار درمانی بزرگسالان با هدف بهبود ارتباطات و مشکلات بلع در جمعیت بزرگسال انجام می‌شود. این شیوه درمانی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • لهجه را اصلاح کرده تا فرد با وضوح بیشتری صحبت کند.
  • ناامیدی برای ارتباط صحیح با دیگران را از بین برده و موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود.
  • افرادی که همچنان از اختلالات اوتیسم در بزرگسالی رنج می‌برند، میتوانند مهارت‌های مختلف خود را در زمینه نوشتن، درک مطلب، ساختار جمله و توانایی ارتباط صحیح در موقعیت‌های مختلف اجتماعی تقویت کنند.
  • گفتار درمانی در بزرگسالان به بهبود کیفیت صدا، رفع گرفتگی، خستگی، خشن بودن و سایر اختلالات صدا کمک میکند.
  • گفتار درمانی به درمان اختلالات بلع کمک می‌کند. اختلال بلع یا دیسفاژی عبور غذا و مایعاتدهان به معده را دچار مشکل می‌کند و می‌تواند به مشکلات متعددی از جمله احساس خفگی، خش دار شدن صدا، عفونت و… منجر شود.
گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

گفتاردرمانی در منزل در تهران

اگر در شهر تهران ساکن هستید، می‌توانید گفتار درمانی برای عزیزان بزرگسال خود را در منزل دنبال کنید. برای این منظور کافی است با مراکز خدمات پرستاری معتبر و قابل اطمینان تماس حاصل نمایید. مدت زمان گفتاردرمانی در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد، به همین دلیل نمی‌توان یک مدت زمان مشخصی برای درمان تعیین نمود.  نوع و شدت مشکلات، میزان همکاری فرد، مشارکت خانواده متغیرهایی هستند که زمان درمان را مشخص می‌کنند.

بلع درمانی

اختلالات بلع یا دیسفاژی در افراد بالای ۵۰ سال که دچار سکته مغزی، بیماری پارکینسون، ام اس، تحلیل عضلانی و یا سایر اختلالات عصبی هستند بیشتر رخ می‌دهد. این بر نحوه تکلم و غذا خوردن تاثیر منفی خواهد داشت. تشخیص نوع بلع از طریق تصویربرداری با اشعه ایکس، آندوسکوپی، مانومتری، سی تی اسکن و… خواهد بود.  پس از تشخیص نوع بلع، درمان به صورت زیر آغاز خواهد شد:

 تجویز دارو

داروها می‌توانند در تسکین علائم خاص بلع یا درمان که ناشی از عفونت یا یک بیماری عصبی است، موثر باشند. درمان دارویی به شکل زیر است:

  • تزریق سم بوتولینوم و انواع شل کننده‌های عضلانی برای شل کردن برخی از ماهیچه‌های مری
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون و سایر داروها برای درمان GERD
  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت
  • کورتیکواستروئیدها برای درمان دیسفاژی ناشی از واکنش آلرژیک
  • سایر داروها برای کمک به به حداقل رساندن علائم یک اختلال عصبی

تمرینات توانبخشی

بلع درمانی از طریق توانبخشی بر تمرین مجدد عضلات برای بهبود بلع و کاهش خطر خفگی و آسپیراسیون تمرکز دارد. این درمان توسط آسیب شناسان گفتار-زبان و متخصصان توانبخشی  انجام میشود. برخی از تمرینات بلع شامل موارد زیر هستند:

  • تمرینات بستن حنجره برای تقویت عضلات حنجره
  • تمرینات تقویتی زبان برای بهبود قدرت و تحرک زبان
  • تمرینات بستن لب برای افزایش قدرت و تحرک لب

آموزش مجدد بلع برای افراد مبتلا به دیسفاژی ناشی از اختلالات عصبی و همچنین کسانی که بر روی عضلات گلو جراحی کرده اند مفید باشد.

اصلاح رژیم غذایی و تغییرات رفتاری

اگر رفع مشکل بلع امکان پذیر نیست، تغییر غذا و نحوه غذا خوردن می‌تواند به بلع ایمن‌تر و راحت‌تر کمک کند.

  • حذف غذاهایی که باعث مشکلات بلع یا تغییر قوام آنها می شوند. به عنوان مثال، مخلوط کردن میوه در اسموتی‌ها به جای خوردن کامل آن ها
  • تغییر وضعیت سر هنگام قورت دادن
  • استفاده از تکنیک‌های خاص برای حرکت دادن غذا
  • استفاده از لوله تغذیه

نکته مهم: اختلالات بلع از طریق جراحی و سایر روش‌های دیگر مانند میوتومی آندوسکوپی دهانی، دیورتیکولکتومی و استنت مری نیز درمان می‌شود.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content