بهترین زمان برای شستشوی گوش

درست مانند هر قسمت دیگر بدن، تمیز کردن گوش و عاری نگه داشتن آن از باکتری بسیار مهم است. تمیز کردن گوش یک موضوع پیچیده به نظر می رسد. زیرا ساختمان گوش‌ ها به گونه‌ ای طراحی شده‌اند که با استفاده از ماده‌ای که اغلب سعی می‌کنیم آن را حذف کنیم، خود تمیز شوند. سرومن ماده ای است که در گوش ترشح می شود تا از ورود آلودگی، باکتری و رطوبت به داخل گوش ها جلو گیری کند. هنگام تمیز کردن گوش، ما سعی می کنیم، این ماده را از گوش خود پاک کنیم. اما این کار همیشه ضرورتی ندارد.

پس چه زمانی باید شستشوی گوش را انجام داد؟ بهترین زمان برای شستشوی گوش، زمانی است که جرم گوش بیش از حد تولید شده و شنوایی و سلامت گوش را تهدید می کند. شستشو و تمیز کردن گوش را می توان در منزل یا مراکز درمانی انجام داد. اگر بیماری در منزل دارید که به دلیل بیماری تنفسی، آلودگی هوا، مشکل و توانایی در عدم حرکت نمی تواند برای شستشو و تمیز کردن گوش به مراکز درمانی مراجعه کند، می توانید از طریق مراکز خدمات پرستاری شناخته شده در این زمینه اقدام به شستشوی گوش در منزل نمایید. در این مقاله چگونگی شستشو، مراقبت بعد از آن و عوارض پس از شستشو مورد بررسی قرار گرفته است با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

شستشوی گوش چه زمانی باید انجام شود؟ 

بهترین زمان برای شستشوی گوش، زمانی است که فرد به دلیل تنگ بودن کانال گوش و افزایش جرم احساس درد یا کم شنوایی کند. برای درمان گرفتگی گوش نیز می توان گوش را شستشو داد.

هنگامی که به دلیل استفاده زیاد از سواب پنبه ای جرم گوش به سمت عقب رانده شده باشد باید به وسیله ساکشن گوش یا شستشو گوش ها را پاک سازی نمود، زیرا امکان خارج شدن آنها به صورت خود به خودی وجود ندارد.

فراموش نکنید تشخیص بهترین زمان برای شستشوی گوش باید توسط متخصص گوش، حلق و بینی انجام شود تا از آسیب به پرده گوش جلوگیری شود. در صورتی که فرد تعلل کند و عفونت گوش به مرور زیاد شود، این می تواند سلامتی پرده گوش را تحت تاثیر قرار دهد و حتی موجب سوراخ شدن آن و ناشنوایی گردد. بنابراین در صورت درد، خارش، ترشح جرم از گوش هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

شستشوی گوش چه زمانی باید انجام شود؟

شستشوی گوش به چه صورت است؟

داشتن مجاری گوش غیر طبیعی و باریک، بیماری های مختلف، وارد شدن جرم یا اشیا خارجی درون گوش، استفاده مداوم از سمعک و… باعث می شوند تا جرم گوش افزایش پیدا کرده و این به مرور موجب انسداد گوش خواهد شد. اما برای شستشوی گوش چه باید کرد؟ بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص برای این منظور است. نحوه شستشو و تمیز کردن گوش توسط پزشک به شرح زیر است:

  • پزشک برای شستشو از سرنگ حاوی آب تمیز و ولرم استفاده می کند.
  • سپس از بیمار می خواهد که صاف بنشیند و حوله یا ظرف مخصوص را روی شانه او قرار می دهد تا آب خارج شده از گوش در آن جمع شود.
  • گوش به آرامی به سمت بالا و عقب کشیده می شود تا به راحتی بتوان آب را درون گوش تزریق کرد و شستشو را انجام داد.

مدت زمان شستشوی  گوش بسته به جرم و وضعیت کانال ها بیمار متفاوت است. به طور معمول فرایند شستشو حدود ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. شستشوی گوش را می توان از طریق دستگاه ساکشن نیز انجام داد. اگر جرم گوش زیاد باشد، پزشک قطره گلیسیرین فنیکه را چند روز قبل از شستشو برای فرد تجویز می‌ کند. این قطره باعث می‌شود تا جرم گوش نرم شده و به آسانی و با درد کمتر از گوش ها خارج شود.

مراقبت بعد از شستشوی گوش

کانال گوش ممکن است پس از درمان در برابر عفونت آسیب پذیر باشد، بنابراین تا زمانی که گوش موم بیشتری برای محافظت از خود تولید کند، باید از گوش ها به دقت محافظت نمود. برای این منظور از اقدامات اساسی زیر را انجام دهید:

حداقل 4 تا 5 روز پس از درمان، گوش های خود را خوب  خشک نگه دارید.

برای خشک نگه داشتن گوش های خود هنگام شستن موها، دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا کردن، گوش گیر یا مقدار کمی  پنبه  که با ژل نفتی آغشته شده را در قسمت بیرونی مجرای گوش قرار دهید تا به عنوان یک مهر و موم محافظ عمل کند.

مراقبت بعد از شستشوی گوش

شستشوی گوش چه عوارضی دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که توسط بیماران زیاد پرسیده می شود این است که آیا شستشو و تمیز کردن گوش می تواند موجب آسیب بیشتر به گوش ها شود؟ شستشوی گوش مانند بسیاری دیگر از روش‌های پزشکی ممکن است با خطراتی همراه باشد که البته در صورت مراجعه به پزشک متخصص و کاربلد احتمال بروز این خطرات و عوارض بسیار کم است. با این حال اگر هنگام شستشو و تمیز کردن گوش دقت و توجه لازم انجام نشود، ممکن است فرد عوارض زیر را تجربه کند:

آسیب به پرده گوش

این یکی از عوارض شستشوی گوش است که به دلیل بی دقتی یا تشخیص درست می تواند اتفاق بیفتد. پرده گوش سوراخ شده یکی دیگر از عوارض بالقوه شستشوی گوش است. در برخی موارد، شستشو  به موم فشار آورده و آن را فشرده تر می کند. این کار برداشتن آن را سخت‌ تر می‌کند و ممکن است فشار بیشتری بر پرده گوش وارد کند و خطر سوراخ شدن آن را افزایش دهد. در برخی موارد، مایع در مجرای گوش گیر می کند و باعث افزایش فشار می شود که این نیز می تواند پرده گوش را پاره کند.

عفونت و درد گوش بعد از شستشو

شستشو در شرایط غیر استریل می تواند موجب التهاب مجرای گوش شود. عفونت و درد بعد از شستشو در این شرایط بسیار شایع است.

سرگیجه بعد از شستشوی گوش

این عارضه در موارد نادر رخ می دهد. ممکن است در حین برداشتن جرم گوش به ویژه با میکرو ساکشن فرد دچار سرگیجه شوید. خلاء ایجاد شده توسط میکروساکشن باعث می شود هوای خنک به داخل کانال گوش جریان یابد. هنگامی که هوای خنک با پرده گوش تماس پیدا می کند، ممکن است فرد احساس سرگیجه کند. دستگاه دهلیزی اطلاعات حسی در مورد حرکت، تعادل و جهت گیری فضایی ارائه می دهد. این کاهش دما دستگاه دهلیزی  را خنک می کند و ممکن است برای برخی افراد با سرگیجه موقت همراه باشد.

شستشوی گوش چه عوارضی دارد؟

بهترین زمان برای شستشوی گوش با تهران درمان

همانطور که گفته شد، اگر شستشوی گوش در منزل یا مراکز درمانی توسط پزشک متخصص و حرفه ای انجام شود، شما شاهد هیچ کدام از عوارض ذکر شده نخواهید بود. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن کادری مجرب و ماهر از پزشکان و پرستاران خود را متعهد و مسئولیت پذیر در ارائه هرچه بهتر خدمات پزشکی و درمانی می داند. پیج اینستاگرام تهران درمان و شماره های موجود در سایت پل ارتباطی شما با این مرکز است.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content